Thursday 29 November 2012

ISU PENEMPATAN PELAJAR MASALAH PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KHAS


 ISU-ISUNYA ADALAH.......
         Isu penempatan pelajar Pendidikan Khas senantiasa menjadi perdebatan dalam kalangan guru Pendidikan Khas, pihak pentadbir serta ibubapa.Pelbagai punca menjadi sebab perdebatan ini.Namun bagi pihak ibubapa, masih wujud penafian bahawa anak mereka perlu dimasukkan ke kelas Pendidikan Khas.Hakikat bahawa anak mereka harus ditempatkan ke kelas Pendidikan Khas adalah sesuatu yang sukar untuk diterima oleh kebanyakan ibubapa.Oleh itu, untuk mengurangkan ketegangan inilah, kriteria dan instrument pemilihan perlu sesuai dengan kepelbagaian kategori murid.Ini kerana, umum mengetahui bahawa setiap murid adalah berbeza daripada aspek kognitif, emosi dan afektif.Oleh yang demikan, cara penilaian mereka juga sudah semestinya berbeza dan bersesuaian dengan tahap keupayaan mereka. Instrumen penempatan sedia ada yang disarankan oleh pihak kementerian tidak semestinya mencakupi semua murid, terutama sekali, murid dalam kategori masalah pembelajaran. 
     
  Seterusnya isu penempatan tertumpu kepada tentang proses kelulusan bagi menempatkan pelajar. Pihak ibubapa sangsi dengan proses yang dibuat terhadap anak mereka apabila proses yang sementara yang mengambil masa cuma sehari untuk 

 

Cadangan penempatan tersebut perlu dirujuk kepada doktor atau pakar yang berkelayakan seperti yang termaktub dalam Akta Pendidikan 1996.Pada tahun 90an hanya doktor pakar kanak-kanak atau pakar psiktatri sahaja yang layak membuat ujian penempatan. Ianya mengambil masa dari dua minggu hingga ke sebulan  sebelum mengesahkan kecacatan untuk yang dialami oleh murid tersebut. Selain daripada beberapa siri pemeriksaan murid tersebut perlu menjalani beberapa sesi terapi dan tahap kematangan pemikirannya akan dikukur. Begitulah sukarnya mendapatkan kelulusan dari pihak doktor.

Isunya ialah sangat berbeza pada masa kini kerana dalam masa sehari doktor boleh mengesahkan penempatan untuk murid. Ibu bapa selalu merungut pihak hospital tidak menjalankan rawatan secara terperinci . Lebih malang lagi ada doktor yang tidak ada pengetahuan langsung dalam bidang  Pendidikan Khas. Maka tidak hairanlah ada sebahagian murid yang dari katogeri lembam atau slow learner ditandakan sebagai terencat akal. Malahan ada murid down sindrom ditandakan sebagai slow learner. Hal yang sedemikian mendatangkan masalah dalam kalangan guru  menentukan kumpulan belajar atau kelas bagi murid tersebut.  Sangat meragukan pula ialah kenapa sekarang mana-mana doktor di poliklinik boleh membuat pengesahan tersebut tanpa merujuk kepada pakar-pakar yang berkelayakan.Senario inilah yang menjadikan masalah utama dalam penempatan murid Pendidikan Khas.Kita tidak mempertikaikan kewibaan doktor tersebut tetapi masih kedengaran rugutan dari penjaga bahawa tidak ada sebarang pemeriksaan dan ujian yang dijalankan oleh pihak poliklinik memadai dengan instrument yang dibekalkan oleh pihak guru.

      Kebimbangannya ialah salah penempatan akan menyebabkan murid tersebut dibafikan hak mereka dalam mendapatkan pendidikan yang sewajarnya. Contohnya isu mengenai murid pemulihan yang ditempatkan ke dalam kelas Pendidikan Khas atau sebaliknya.Kaddangkala keputusan doktor tersebut terpaksa kita abaikan kerana keputusan penempatan yang tidak sesuai.Kebanyakan doktor tidak faham program yang berkaitan dengan perkataan integrasi, inklusif, masalah pembelajaran, kelas biasa, kelas pemulihan dan Pemulihan Dalam Komuniti.

No comments:

Post a Comment