Thursday, 29 November 2012

PANDUAN MENGISI DATA BAGI RANCANGAN PENDIDIKAN INDIVIDU PELAJAR BERKEPERLUAN KHAS



GARIS PANDUAN PENULISAN BORANG RPI
A. Isikan maklumat murid
1. Nama (HURUF BESAR)
2. Jantina
3. Keturunan
M – Melayu
C – Cina
I – India
K – Kadazan
B – Iban
L - Lain-lain
4. Tarikh Lahir
5. Umur
6. No pendaftaran OKU (Rujuk Kad OKU)
7. Kelas
Kelas mengikut penempatan
8. Tarikh Mula (Tarikh Perlaksanaan)
9. Tempoh Perlaksanaan. Jangka masa RPI dilaksanakan. (Contoh:- Dicadangkan 1 Tahun: Januari 2010 hingga Disember 2010)
10. I) Kategori : Ikut kecacatan murid (Setiap pada boring BPKKK 1 (Pin. 2003) – Laporan perubatan
II) Nyatakan kategori yang spesifik
a) Masalah Pembelajaran : Specific Learning Disability
Speech or Language Impaired
Mentally Retarded
Emotionally Disturb
Slow Learner
Cerebral Palsy
ADHD
Down Snydrome
Dan lain-lain (Nyatakan)
b) Masalah Pendengaran :
Profound
Severe
Moderate
Mild
c) Masalah Penglihatan :
Low Vision
Total Blind

d) Pelbagai Kecacatan : (Nyatakan)

11. Penempatan Ikut Program

12. Nama Sekolah

B. Latar Belakang Pendidikan / Perubatan / Tingkah Laku / Sosial
Aspek yang berkaitan dengan keperluan

1. Sumber Maklumat ( Doktor, terapi, ibu bapa, guru mata pelajaran, dlln)
2. Tarikh (Perjumpaan dengan sumber member maklumat berdasarkan B-1)
3. Ringkasan Laporan (Keterangan daripada sumber maklumat ringkas dan tepat serta berfokus kepada RPI)

C. Analisis Penguasaan dan Kelemahan Murid
1. Bidang Penguasaan (Pengetahuan/kelebihan sedia ada murid)
2. Bidang Keperluan (Aspek utama yang menghalang murid proses pengajaran dan pembelajaran murid contohnya: urus diri, tingkah laku, masalah pertuturan)
3. Memerlukan khidmat bantu ( perubatan/peribadai) – sekiranya ia Ya, nyatakan bantuan yang diperlukan contohnya: bantuan pertuturan juru pulih anggota dan lain-lain.
4. Keperluan Peralatan khas (contohnya kerusi roda , brailler, alat bantuan pendengaran, dll)
D. Rancangan RPI (*Bulatkan RPI yang dibina mengikut semester)
1. Matlamat (DIcadangkan 1 tahun)
2. Tarikh Mula (Tarikh pembinaan RPI)
3. Objektif Jangka Pendek (Kemahiran yang ingin dicapai dalam jangka waktu terdekat)
4. Strategi/pendekatan (contohnya tunjuk cara, sesi soal jawab, bimbingan fizikal, bimbingan lisan dlln)
5. Penilaian semasa/tarikh (contohnya pemerhatian, skor ujian, lembaran kerja, dlln)/ (Tarikh penilaian dijalankan atau dilaksanakan)
E. Semakan Pencapaian Murid
i) Untuk Semester 1 ii) Untuk Semester 2
1. Pencapaian (Boleh diukur contohnya 10 daripada 15 soalan betul, peratus kemajuan yang telah dicapai, perubahan tingkah laku, dlln.
2. Pendekatan berkesan (Contohnya belajar menggunakan computer, muzik, teka-teki, dllm
3. Rumusan/Cadangan
- Tindakan susulan guru dan ibu bapa di rumah
- Pelbagaikan aktiviti menggunakan computer, muzik, dll
4. Tarikh Semakan
- 2 kali setahun
- Dicadangkan Jun dan Oktober
F. Pengesahan Ahli Jawatankuasa Pembina RPI
1. Nama Ahli
· Semua yang terlibat dengan murid berkenaan. (Contoh, pentadbir, guru kelas, guru mata pelajaran, kaunselor, guru disiplin, doctor, pembantu pengurusan murid dan lain-lain
· Penglibatan semua ahli jawatankuasa amatlah digalakkan
· RPI tetap dilaksanakan walaupun hanya 2 atau 3 ahli jawatankuasa sahaja terlibat
2. Jawatan/Gelaran
· Contoh, guru besar, doctor pakar, penolong kanan pendidikan khas, penyelaras, guru kelas, pembantu pengurusan murid, dlln
3. Tarikh (Tarikh perjumpaan ahli jawatankuasa RPI)
4. Tandatangan (Untuk Pengesahan)
G. Perancangan Transisi
1. Prasekolah
· Awal kemasukan, contohnya transisi dari rumah ke sekolah. Fokus kepada kemahiran urus diri dan bersosial
2. Ke Sekolah rendah
· Tumpuan kepada kemahiran hidup berdikari, pengusaan 3M dan aktiviti sukan dan seni
3. Ke Sekolah Menengah
· Tumpuan kepada kemahiran hidup berdikari, peneguhan penguasaan 3M, aktiviti sukan dan seni ke tahap yang lebih tinggi
4. Ke Kerjaya / Dewasa
· Penekanan kemahiran vokasional sebagai persediaan memasuki alam pekerjaan dan hidup berdikari

1 comment: