GARIS PANDUAN
PENULISAN BORANG RPI
A. Isikan maklumat
murid
1. Nama (HURUF BESAR)
2. Jantina
3. Keturunan
M – Melayu
C – Cina
I –
K – Kadazan
B – Iban
L - Lain-lain
4. Tarikh Lahir
5. Umur
6. No pendaftaran OKU (Rujuk Kad
OKU)
7. Kelas
Kelas mengikut penempatan
8. Tarikh Mula (Tarikh
Perlaksanaan)
9. Tempoh Perlaksanaan. Jangka masa RPI
dilaksanakan. (Contoh:-
Dicadangkan 1 Tahun: Januari 2010 hingga Disember 2010)
10. I) Kategori : Ikut kecacatan murid
(Setiap pada boring BPKKK 1 (Pin. 2003) – Laporan
perubatan
II) Nyatakan kategori yang
spesifik
a) Masalah Pembelajaran : Specific Learning
Disability
Speech or Language
Impaired
Mentally
Retarded
Emotionally
Disturb
Slow
Learner
Cerebral Palsy
ADHD
Down Snydrome
Dan lain-lain
(Nyatakan)
b) Masalah Pendengaran :
Profound
Severe
Moderate
Mild
c) Masalah Penglihatan
:
Low Vision
Total Blind
d) Pelbagai Kecacatan :
(Nyatakan)
11. Penempatan Ikut
Program
12. Nama Sekolah
B. Latar Belakang Pendidikan / Perubatan /
Tingkah Laku / Sosial
Aspek yang
berkaitan dengan keperluan
1. Sumber Maklumat ( Doktor, terapi, ibu
bapa, guru mata pelajaran, dlln)
2. Tarikh (Perjumpaan dengan sumber member
maklumat berdasarkan B-1)
3. Ringkasan Laporan (Keterangan daripada sumber
maklumat ringkas dan tepat serta berfokus kepada RPI)
C. Analisis Penguasaan dan Kelemahan
Murid
1. Bidang Penguasaan (Pengetahuan/kelebihan
sedia ada murid)
2. Bidang Keperluan (Aspek utama yang menghalang
murid proses pengajaran dan pembelajaran murid contohnya: urus diri, tingkah
laku, masalah pertuturan)
3. Memerlukan khidmat bantu (
perubatan/peribadai) – sekiranya ia Ya, nyatakan bantuan yang diperlukan
contohnya: bantuan pertuturan juru pulih anggota dan
lain-lain.
4. Keperluan Peralatan khas (contohnya kerusi
roda , brailler, alat bantuan pendengaran, dll)
D. Rancangan RPI (*Bulatkan RPI yang dibina
mengikut semester)
1. Matlamat (DIcadangkan 1
tahun)
2. Tarikh Mula (Tarikh pembinaan
RPI)
3. Objektif Jangka Pendek (Kemahiran yang ingin
dicapai dalam jangka waktu terdekat)
4. Strategi/pendekatan (contohnya tunjuk cara,
sesi soal jawab, bimbingan fizikal, bimbingan lisan
dlln)
5. Penilaian semasa/tarikh (contohnya
pemerhatian, skor ujian, lembaran kerja, dlln)/ (Tarikh penilaian dijalankan
atau dilaksanakan)
E. Semakan Pencapaian
Murid
i)
Untuk Semester 1
ii) Untuk Semester 2
1. Pencapaian (Boleh diukur contohnya 10
daripada 15 soalan betul, peratus kemajuan yang telah dicapai, perubahan tingkah
laku, dlln.
2. Pendekatan berkesan (Contohnya belajar
menggunakan computer, muzik, teka-teki, dllm
3. Rumusan/Cadangan
- Tindakan susulan guru dan ibu bapa di
rumah
- Pelbagaikan aktiviti menggunakan computer,
muzik, dll
4. Tarikh Semakan
- 2 kali setahun
- Dicadangkan Jun dan
Oktober
F. Pengesahan Ahli Jawatankuasa Pembina
RPI
1. Nama Ahli
·
Semua yang terlibat
dengan murid berkenaan. (Contoh, pentadbir, guru kelas, guru mata pelajaran,
kaunselor, guru disiplin, doctor, pembantu pengurusan murid dan
lain-lain
· Penglibatan semua ahli jawatankuasa amatlah
digalakkan
· RPI tetap dilaksanakan walaupun hanya 2 atau
3 ahli jawatankuasa sahaja terlibat
2. Jawatan/Gelaran
·
Contoh, guru besar,
doctor pakar, penolong kanan pendidikan khas, penyelaras, guru kelas, pembantu
pengurusan murid, dlln
3. Tarikh (Tarikh perjumpaan ahli jawatankuasa
RPI)
4. Tandatangan (Untuk
Pengesahan)
G. Perancangan
Transisi
1. Prasekolah
· Awal kemasukan, contohnya transisi dari rumah
ke sekolah. Fokus kepada kemahiran urus diri dan
bersosial
2. Ke Sekolah rendah
· Tumpuan kepada kemahiran hidup berdikari,
pengusaan 3M dan aktiviti sukan dan seni
3. Ke Sekolah
Menengah
· Tumpuan kepada kemahiran hidup berdikari,
peneguhan penguasaan 3M, aktiviti sukan dan seni ke tahap yang lebih
tinggi
4. Ke Kerjaya /
Dewasa
· Penekanan kemahiran vokasional sebagai
persediaan memasuki alam pekerjaan dan hidup berdikari
|
Thursday, 29 November 2012
PANDUAN MENGISI DATA BAGI RANCANGAN PENDIDIKAN INDIVIDU PELAJAR BERKEPERLUAN KHAS
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Nice~
ReplyDelete