Pentaksiran adalah merupakan satu pembelajaran
yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan
menterjemah maklumat tentang pembelajaran seseorang murid bagi sesuatu tujuan
tertentu (Lembaga Peperiksaan Malaysia, 2000). Segala maklumat yang diperolehi
oleh pentaksiran akan dirujuk untuk memperbaiki kelemahan murid dan meningkatkan
pencapaiannya. Pentaksiran yang dilakukan mestilah mengikut peringkat kebolehan
dan standard perkembangan murid tersebut.
Pentaksiran juga memerlukan pengumpulan bukti
dan data pencapaian murid dalam satu tempoh masa untuk mentaksir pembelajaran
dan pemahamannya. Bukti dan data ini direkodkan dalam pelbagai bentuk seperti
jurnal, lembaran kerja, portfolio dan beberapa jenis ujian seperti ujian
diagnostik. Tujuan dalam pentaksiran dalam Pendidikan Khas adalah untuk memberi
maklumat dan gambaran mengenai tahap penguasaan murid dalam pelbagai kemahiran
seperti membaca, menulis dan sebagainya. Selain itu juga, melalui pentaksiran ,
kita juga dapat mengesan dan mengenalpasti punca masalah yang dihadapi murid dan
merangka intervensi, strategi pengajaran dan penempatan yang sesuai mengikut
tahap kebolehannya.
Dalam pentaksiran proses yang terlibat terdiri
daripada lima komponen utama iaitu pengumpulan, analisis, penilaian, penentuan
dan cadangan. Bagi pengumpulan, proses yang terlibat ialah mengesan dan
mengumpul maklumat dari pelbagai sumber latar belakang maklumat seperti rekod
sekolah, sejarah perubatan dan sebagainya. Bagi proses analisis, tindakan yang
perlu diambil ialah melibatkan pemprosesan dan kefahaman mengenai corak sejarah
pendidikan, social , perkembangan , persekitaran , perubatan dan emosi murid.
Bagi penilaian pula, penilaian meliputi aspek
akademik, emosi, persepsi, bahasa, fisiologi, kognitif dan perkembangan
perubatan untuk menentukan tahap kekuatan dan kelemahan. Bagi proses penentuan
pula, tindakan yang perlu diambil ialah penentuan cirri-ciri ketidakbolehan
murid dan pengetahuan tentang criteria bagi setiap kategori kanak-kanak
pendidikan khas. Bagi cadangan pula, proses ini melibatkan penempatan pendidikan
dan program yang perlu dijalankan oleh guru sekolah dan guru kepada ibu
bapa.
Menurut Peirangelo & Giullian, G (2006) ,
tujuan pentaksiran adalah untuk pemeriksaan dan pengenalpastian. Selain itu,
pentaksiran juga bertujuan untuk menentukan kelayakan dan melakukan diagnosis
serta dalam perancangan pengajaran dan penilaian.
salam abe krul.bgus la abe krul ltk entri psl ni.x yah ssh2 nk cri dah.nnt msukkn la skali rujukan dia.snang ckit.huhu =)
ReplyDelete